James Bond Night
29. červenec 2009 v 19:00 hod.
Obecní dům
Texty:
Účinkují
Mary Carewe, zpěv / ČNSO / Carl Davis, dirigent
Program
Hudba k filmům o Jamesi Bondovi
Goldfinger (1964) – John Barry
The Look of Love – Casino Royale (1967) – Burt Bacharach
Diamonds Are Forever (1971) – John Barry
Live and Let Die (1973) – Paul & Linda McCartney
The Man with the Golden Gun (1974) – John Barry
Nobody Does it Better – The Spy Who Loved Me (1977) – Marvin Hamlisch
Moonraker (1979) – John Barry
For Your Eyes Only (1981) – Bill Conti
All Time High – Octopussy (1983) – John Barry
Licence to Kill (1989) – Michael Kamen
Golden Eye (1995) – Eric Serra
The World Is Not Enough (1999) – David Arnold
Surrender – Tomorrow Never Dies (1997) – David Arnold
Všestranný talent britské zpěvačky Mary Carewe sahá od muzikálu a kabaretu po avantgardní repertoár dneška. Se stejnou muzikalitou a stylem zpívá písně z „bondovek“, songy broadwayských divadel nebo soudobou hudbu. Spolupracuje s dirigenty, jako jsou Carl Davis, Kurt Masur, Sir Simon Rattle nebo John Rutter a pravidelně bývá hostem u předních symfonických těles. Na kontě má řadu nahrávek kabaretní, filmové a muzikálové klasiky, ale podílela se i na desce skladeb soudobého autora Thomase Adèse.
Jako renesanční osobnost je právem označován Carl Davis – dirigent, jehož si žádají přední orchestry světa, ale také skladatel nesmírně činný prakticky ve všech hudebních žánrech od orchestrální přes sólovou hudbu, balet, operu, divadlo a film, televizi a rozhlas. Nejznámější je zřejmě jeho hudba k filmům Duha, Francouzova milenka nebo Pýcha a předsudek. Davis také například rekonstruoval hudební doprovod Charlieho Chaplina k filmům Světla velkoměsta a Zlatá horečka a pro dalších dvanáct Chaplinových snímků napsal partitury vlastní. Paralelní dirigentská kariéra zavedla Carla Davise například k Royal Liverpool Orchestra, s nímž nastudoval „Liverpoolské oratorium“ – kompozici Paula McCartneyho (kterou Davis rovněž instrumentoval).
O nezaměnitelný charakter hudby k „bondovkám“ se zasloužil především John Barry, autor „tématu 007 “ charakterizovaného žesti a perkusemi. Téma se poprvé objevilo ve filmu Srdečné pozdravy z Ruska v roce 1963 a od té doby je zařazováno do akčních scén v pokračování Bondových dobrodružství. John Barry zanechal v bondovské hudbě asi nejvýraznější stopu: zkomponoval jedenáct soundtracků – dnes uslyšíme ukázku z filmů Diamanty jsou věčné (1971), Goldfinger (1964), Muž se zlatou zbraní (1974), Moonraker (1979) a Chobotnička (1983).
Montymu Normanovi vděčí příznivci elegantního agenta za oficiální „téma Jamese Bonda“, jež poprvé zaznělo v Dr. No (1962) a stalo se klasikou filmové hudby. Některé písně z filmů bondovské série dosáhly nesmírné popularity: stalo se tak v případě Žít a nechat zemřít a stejnojmenné písně Paula a Lindy McCartneyových (1973). Ta se vyšplhala na druhé místo v americkém žebříčku singlů a stala se první „bondovskou“ písní nominovanou na Oscara. Také píseň z filmu Přísně tajné! (For Your Eyes Only), pod níž je podepsán Bill Conti, se v roce 1981 v podání Sheeny Eastonové o zlatou sošku ucházela. Podobným parádním číslem je GoldenEye Erika Serry, v originále zpívané Tinou Turner.
Nejplodnějším skladatelem novodobých bondovských partitur je David Arnold, autor hudby k snímkům Zítřek nikdy neumírá, Jeden svět nestačí, Dnes neumírej, Quantum of Solace a také Casino Royale z roku 2006 – my ovšem uslyšíme ukázku ze stejnojmenného filmu z roku 1967, který se neřadí do oficiální bondovské série a k němuž složil hudbu Burt Bacharach.
Lyrická píseň Nobody Does it Better Marvina Hamlische doprovází úvodní titulky filmu Agent, který mě miloval (1977), výrazně dramatičtější je Licence To Kill (1989), kde je časový odstup znát i v instrumentaci a výsledném zvuku.
Praha - Noc s Jamesem Bondem ovládla vyprodanou Smetanovu síň v Obecním domě. Koncert s hity z oblíbených filmů o fiktivním agentovi 007 přednesl Český národní symfonický orchestr (ČNSO) pod taktovkou slavného amerického dirigenta a skladatele Carla Davise. S britskou zpěvačkou Mary Careweovou představili Davisovo nové album The Best of James Bond.
Davis některé skladby komentoval, zmínil se i o filmech s jejich hlavními představiteli. "Na začátku byla otázka, kdo bude Bonda hrát a nakonec vybrali Seana Conneryho," připomněl Davis skotského herce, který ztvárnil filmovou postavu v šesti snímcích.
Pražské publikum vyslechlo například hity od Johna Barryho, který zanechal v "bondovské hudbě" pravděpodobně nejvýraznější stopu. Zazněly mimo jiné ukázky z jeho filmů Goldfinger, Žiješ jenom dvakrát, V tajné službě Jejího Veličenstva, Diamanty jsou věčné a Dech života, ale i skladby Žít a nechat zemřít od Paula a Lindy McCartneyových nebo Agent, který mne miloval Marvina Hamlische.
Davis, jehož si žádají přední světové orchestry, není v české metropoli poprvé; již několikrát natáčel s ČNSO. Ve svém oboru je činný prakticky ve všech hudebních žánrech od orchestrální přes sólovou hudbu, balet, operu, divadlo a film, televizi a rozhlas. "Filmová hudba nahradila místo, které měla v historii opereta a zábavné hudební žánry. Na první poslech umí publikum zaujmout," tvrdí Davis.
Zřejmě nejznámější je jeho hudba k filmům Duha, Francouzova milenka nebo Pýcha a předsudek. Významnou část svého života věnoval restaurování a natáčení hudby k němým filmům, které začalo dokumentárním seriálem Hollywood: Oslava amerického němého filmu. Rekonstruoval také například hudební doprovod Charlieho Chaplina k filmům Světla velkoměsta a Zlatá horečka a pro dalších dvanáct Chaplinových snímků napsal vlastní partitury.
Vystoupení bylo jedním z očekávaných vrcholů letošního pátého ročníku mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms. Soukromá přehlídka, kterou pořádá ČNSO, začala 17. července a potrvá do 2. srpna.
zdroj: ČT24