Karibská noc

26. červenec 2009 v 19:00 hod.

Obecní dům

Účinkují
Liam Teague, steelpan / ČNSO / Bigband sv. Blažeje / Kryštof Marek, dirigent

Program
Heitor Villa-Lobos: Bachiana brasileira č. 1 pro violoncellový orchestr
I. Introdução (Embolada)
II. Prelúdio (Modinha)
III. Fuga (Conversa)
Antonio Vivaldi: Čtvero ročních dob op. 8 – Koncert č. 4 f moll „L'inverno“ (Zima)
I. Allegro non molto
II. Largo
III. Allegro
Skladby pro steelpan a bigband – The Chicken, Spain, Moto perpetuo…

 


Inspirační zdroje brazilského skladatele Heitora Villa-Lobose (1887–1959) byly různorodé. V mládí hrál v kavárenských kapelách, cestoval po Brazílii a zkoumal lidovou hudbu, studoval v Paříži. Mezi jeho nejlepší díla patří ta, v nichž se pro podněty obrátil k hudbě J. S. Bacha. Příkladem je cyklus Bachianas brasileiras (1930–45), jehož devět částí má proměnlivé obsazení. První ze suit, Bachiana brasileira č. 1, je psána pro osm violoncell a představuje fúzi bachovského stylu a brazilské hudby, proto také má každá z vět dva názvy – barokní a portugalský.

Z přebohaté koncertantní tvorby italského skaldatele Antonia Vivaldiho (1678–1741) patří soubor čtyř houslových koncertů Quatro staggioni (Čtvero ročních dob) op. 8 k nejznámějším. Neobvyklé je u autora uvedení programu: v sólovém partu byl vytištěn ilustrativní sonet. Zima užívá zvukomalby a smyků naznačujících drkotání zubů, ve druhé větě si odpočineme u krbu a ve třetí zažijeme radost z jízdy po ledu.

Liam Teague bývá považován za „Paganiniho nástroje steelpan“. Tento nástroj – jediný, jenž se dá naladit kladivem – pochází z oblasti Karibských ostrovů a bývá vyroben z více než dvousetlitrového ocelového barelu na pohonné hmoty. Bubnování bylo mezi africkými otroky formou komunikace a hra na steelpan vychází právě z afrických rytmů. Mládež zejména v Trinidadu doprovázela svým bubnováním  pouliční oslavy a karnevaly. S rozvojem průmyslu používali stále častěji také různé plechové předměty. Postupně se přišlo na to, že když se do nástroje vytlačí prohlubně, ty potom vydávají různě vysoké tóny. Tak se z bicího nástroje stal melodický, laděný chromaticky nebo diatonicky.


Liam Teague dnes vyučuje hře na steelpan na Northern Illinois University. Jako hráč získal nespočetná ocenění. Kromě hry na steelpan ovládá stejně dobře také housle a flétnu. Vystupuje na sólových koncertech s orchestry po celém světě a natočil také již šest alb: Hands like Lightning (1993), Emotions of Steel (1996), Impressions (1998), T'nT (2000), For Lack of Better Words (2002) s Robertem Chappellem a A Christmas Gift (2002).


Liam Teague kromě toho, že sám skládá, podporuje rovněž soudobé skladatele, aby psali pro steelpan. Vznikla tak už řada původních kompozic, mj. od Michaela Colgrasse, Jana Bacha, Libby Larsenové a dalších.

 



Fotogalerie/video ukázka




Prague Proms 2011